Modele comportamentale și necesitatea lor în dezvoltarea personală – partea I
Partea I Un model este un eu și tu pe înțelesul tuturor
Dorim să ne dezvoltăm pe plan profesional și personal, să simțim că munca, anii de studii, educația primită dau roade și avem satisfacții. Zilnic acumulăm experiențe noi și psihologii ne spun că tot zilnic suntem cea mai bună versiune a noastră, ne dezvoltăm continuu. Dar nu la fel, aici drumurile se despart în trei rute distincte, unii se opresc din învățare, se spune că au ajuns la propriul nivel de incompetență – conform Principiului lui Peter, alții depun efort individual, citesc, întreabă, învață iar a treia categorie apelează la acceleratori, mentori, lideri, oameni care au facut saltul și le pot fi călăuze. Vă propun și o altă metodă de accelerare a dezvoltării, prin înțelegerea mai profundă a relațiilor umane, a comportamentelor care ne aduc succes sau ne diminuează rezultatele respectiv fructificarea acestor înțelegeri. Studiul vă prezintă șase modele comportamentale ca instrumente de lucru pentru dezvoltare personală și profesională.
Ce este un model comportamental. Este un mod de a explica, cu valoare predictivă, comportamentele umane, acele reacții – ce spune, ce face – ale unei persoane, comportamente care sunt acumulate de-a lungul vieții și care revin, devin cumva reflexe. O dată încadrate într-un format ele devin mai ușore de înțeles, explicat și anticipat, nu ne mai surprind, nu mai suntem defensivi.
Mecanismul. Ai avut succes comportându-te într-un anume mod într-o situație? Dacă da, te bucuri și acel comportament astfel validat îți va reveni cu mare probabilitate într-o situație similară, creierul nu raționează ci raționalizează. Apoi, succesul alimentează părerea noastră despre noi, se dezvoltă atitudinea, se actualizează valorile care ne generează comportamentele, respectiv rezultatul. “Ești ceea ce faci; excelența este măsura obișnuinței” – Aristotel. Cunoscând acest mecanism de augmentare se pot forma modele explicative și predictive care să accelereze înțelegerea și să motiveze acțiunea, schimbarea, dezvoltarea. Generic toate modelele aduc patru beneficii fundamentale, anume:
– Cunoașterea de sine, nosce te ipsum. Înțelegerea propriului stil sau tip ne oferă o listă cu puncte noastre tari, comportamente și calități de utilizat, de dezvoltat respectiv de moderat sau de estompat.
– Înțelegerea celorlalți. Cei care știu de ce alții se comportă altfel devin mai empatici, chiar suportivi, nu se retrag reactiv din dialog ci chiar îi abordează proactiv, conform cu stilul sau tipul agreat de celălalt. Crește inteligența emoțională.
– Compatibilitatea cu ceilalți. Diferențele devin complementarități și nu distanțe, oamenii își accesează colegii care au calități diferite pentru a obține soluții diferite, echipele sunt o reuniune de asemenea calități, fiecare contribuind cu ceva. Nimeni nu este perfect dar o echipă poate fi.
– Îndrumare. Dezvoltarea carierei prin selectarea comportamentelor necesare unui job și apoi alegerea persoanei cu acele calități, integrarea noilor veniți, rezolvarea diferendelor și a incompatibilităților de stil sau tipologie sunt doar câteva dintre modalitățile de îndrumare, antrenare, augmentare, dezvoltare.
În consecință, un model este ca un sistem cartezian cu ajutorul căruia reușim să avem o hartă comportamentală, să înțelegem, să ne adaptăm și să optimizăm comunicarea, relațiile, resursele, să anticipăm comportamente și evoluții, atât pentru noi cât și pentru ceilalți.