Modele comportamentale si necesitatea lor in dezvoltarea personala partea a II-a
( vezi aici partea intai)
De-a lungul timpului s-au dezvoltat zeci de modele, noi vom prezenta succint dar relevant șase dintre acestea și cum ne pot sprijini în dezvoltare. Azi, primele două:
Modelul Stiluri Sociale™ – David W Merrill
“Ești ceea ce arăți că ești și nu ceea ce gândești că ești; ești ceea ce percep ceilalți că ești și nu ceea ce îți propui tu să fii”. David W Merrill
Prof. DW Merrill reia tema că oamenii arată în timp anumite tipare comportamentale, obișnuințe ce pot fi identificate și cărora li se poate răspunde în acord și o aplică la nivelul interacțiunii sociale directe; dacă putem înțelege, descrie și adapta acele comportamente putem câstiga mai multă satisfacție în relațiile cu ceilalți. Modelul identifică patru familii de obișnuințe reflex, numite stiluri prin care oamenii interacționează, soclializează:
– cei care se afirmă spunând și sunt concentrați spre sarcină sunt de Stilul Social Autoritar/Conducător.
– cei care se afirmă întrebând și sunt tot focusați pe sarcină sunt Analitici.
– Cei orientați spre oameni și interogativi sunt Amiabili iar cei care sunt afirmativi sunt Expresivi.
Principiile definirii Stilurilor Sociale sunt:
– Oamenii performează, sunt eficace pe termen lung când au relații pozitive cu ceilalți
– O relaționare productivă de ambele părți este un bun câștigat care trebuie întreținut activ
– O modificare (pas) din partea unuia pentru a dezvolta relația interumană demonstrează respect
– O reflecție relevantă în viață este să recunoaștem că și ceilalți sunt la fel de importanți ca și noi
– Dezvoltarea de tehnici și abilități pentru relaționarea cu ceilalți este un obiectiv etic și realizabil
– Utilizarea injustă a tehnicilor și abilităților de relaționare este percepută ca nesinceră șidistanțează
– Este nevoie de efort pentru a dezvolta noi abilități, efort care reprezintă dezvoltare personală
Modelul este eficace în urmărirea deciziilor – de exemplu, Analiticii iau decizii mai greu dar le păstrează în timp ce Expresivii pot lua decizii rapide dar le și schimbă mai des. Eficiența se observă și în înțelegerea propriului stil, a predicționării stilului altcuiva și construirea de strategii de comunicare și relaționare, lucruri deja proactive.
Modelul LIFO® – Life Orientations
“A comunica eficace nu înseamnă să comunici cum îți convine ție ci într-un mod care să-l stimuleze pe celălalt!” Dr. Stuart Atkins
Dezvoltat la UCLA de către Allan Katcher si Stuart Atkins, cu peste 10 milioane de utilizări în peste 30 de țări, la peste 20.000 companii, LIFO® este un model explicativ cu valoare predictivă de dezvoltare personală și management al calităților, care ne spune că oamenii au doar calități – ca rezultat al comportamentelor – însă unele calități pot deveni contraproductive, defecte. Defectele sunt exagerarea unor calități!
Învățăm să ne comportăm într-un mod care pare să satisfacă cel mai bine nevoile noastre și îi accesăm pe ceilalți așa. Ori ceilalți vor să fie accesați conform nevoilor lor. De aici extragem patru Stiluri Personale: Autoritar, Conservativ, Suportiv, Adaptiv.
Utilitatea LIFO® constă în identificarea propriului Stil, al altora, identificarea, moderarea, dezvoltarea sau ponderarea Calităților personale, pentru utilizare eficientă și evitarea defectelor. Oferă fundamente pentru a fi eficienti în trei zone cheie:
– productivitate personală – pe ce calități să ne axăm în muncă
– comunicare cu altă persoană – înțelegerea comportamentelor apropie oamenii, prin adaptare
– dezvoltare în echipă – folosirea calităților celorlalți și pentru ceilalți, în beneficiul comun
Modelul propune șase strategii distincte, de confirmare a calităților individuale, de adaptare a sarcinii la stil, de moderare a exagerărilor, de suplimentare a calităților pentru acoperirea “zonelor oarbe”, de extindere și potrivire pentru a minimiza diferențele între stiluri personale.
Principiile de bază ale metodei:
- Nu emite judecăţi de valoare
- Acceptă oamenii aşa cum sunt: comportamentele generează orientări predilecte iar orientările sunt sursa calităților individuale
- Se focalizează asupra:
– maximizării calităţilor fiecăruia
– controlului defectelor (estompăm un defect dezvoltând alte comportamente respectiv calități)
- Limbaj uşor de înţeles
- Pune în valoare diferenţele individuale
- Se concentrează pe aplicarea practică a cunoştinţelor
Voi reveni săptămâna viitoare cu următoarele modele ( vezi aici partea a treia , a patra si a cincea).
Până atunci, întrebări dacă sunt!