Modele comportamentale și necesitatea lor în dezvoltarea personală -partea a 4-a
(vezi aici partea intai, a doua si a treia)
Modelul de interpretare al mesajelor –“Afli ce ai spus doar după ce ai auzit răspunsul” Friedmann S. von Thun
Un mesaj verbal are patru componente atunci când este transmis, respectiv are patru efecte diferite, patru posibile interpretări la nivelul celui care îl recepționează.
Prof. Friedmann S von Thun spune că, atunci când un emițător transmite un mesaj, acesta este alcătuit din următoarele părți componente:
Informația ca atare – “Cum stau lucrurile” – însemnând fapte, cifre, declarații de intenție, acțiuni, s.a., care pot fi adevarate sau false, relevante ori irelevante, suficiente, insuficiente. Comunicare obiectivă, tehnică, factuală.
Imaginea de sine – “Ce spun despre mine când spun asta” – însemnând sentimente, așteptări, rol conceput ori asumat. Comunicare despre sine, autorevelatorie, subiectivă.
Relație – “Ce cred despre tine, noi, relația noastră” – modelarea mesajului în funcție de istoricul relației, încrederea, respectul, ce simte împreună cu celălalt, noi suntem prieteni sau nu, este respect ori nu. Comunicare relațională.
Cerința – “Ce vreau” – însemnând solicitarea, apelul, ce doresc să faci, ce vreau să obțin. Comunicare directivă.
Exemplificând, soțul și soția în auto, la semafor. La schimbarea culorii, pasagerul spune șoferului: este verde.
Informația obiectivă: este verde. Imaginea de sine: eu aș fi demarat deja, Relație: ești cam lent dar te menajez, Cerinta: hai, demareză!
Utilizare. Fiecare dinte noi, instinctiv și în subconștient construim mesajul prin prisma propriilor obișnuințe, a felului de a fi și de a face, în mod unic. Acesta este întotdeauna decodificat inexact, subiectiv, prin prisma propriilor experiențe de către receptor. De aceea, dacă avem un istoric de decodificări împreună vom putea clarifica rapid comunicarea iar dacă nu există un istoric atunci vom avea o perioadă de rafinare a decodificărilor, până ne cunoaștem mai bine. Acordând atenție acestor patru laturi vom fi mai toleranți și proactivi în interpretarea mesajelor și nu vom lua atât de des în plan personal unele interpretări, iată subiective. În plus putem fi și mai proactivi exersând cele patru Strategii de minimizare a erorilor de interpretare (decodificare a mesajului):
– Mesaje simple, nu alambicate. Fiți KISS – keep it short and simple (mai citiți la final un mail scris și faceți-l și mai concis).
– Mesaje structurate, scrise ordonat, cu subiect, cuprins și rezumat la final.
– Mesaje cu stimuli. Atașați imagini mesajului, sau parabole, comparații, exemple edificatoare.
– Empatie. Eu – dacă nu aș avea experiența, rolul, atenția mea ci a lui – aș întelege ceea ce am spus?
Modelul D.I.S.C. “Fă ceea ce îți place și nu vei fi nevoit să muncești nicio clipă din viață! “ Confucius
Prof. William M Marston definește modelul ca fiind unul de personalitate – ce este – și nu unul comportamental – ce face – și produce profile care arată modalitățile distincte prin care diverși oameni rezolvă aceeași problemă, fie că o abordează frontal (Domi-nanții) ori cu precauție (Conștiincioșii) sau creativ (Interactivii) ori liniștit (Stabilii).
Pentru clarificare, comportamentul nostru este dat de personalitatea fiecăruia, definitivată în timp și exercitată în anumite situații favorabile sau nefavorabile – stres sau conflict – și din anumite posturi, roluri. Altfel spus, modelul ajunge tot la comportamente tipice, predictibile în situații date. Principii ale modelului:
– Personalitatea se conturează din valori, deprinderi dar are și o componentă genetică, temperamentul.
– Cât timp situațiile vor fi aceleași, personalitatea neschimbându-se, comportamentele vor fi aceleași, predictibile pentru ceilalți – așa este el.
Punctele forte sunt buna ancorare în realitate, aceste profile fiind intuitive, ușor de înțeles și de regăsit în oamenii din jur, plus o bună complianță, practicile sale fiind de ajutor în selectarea joburilor pentru fiecare profil, în înțelegerea și evitarea disfuncționalităților.
– Dominantul produce acțiune, activitate într-un mediu antagonist, competitiv
– Influentul produce acțiune, activitate într-un mediu cooperant
– Stabilul produce pasivitate într-un mediu cooperant
– Conștiinciosul produce pasivitate într-un mediu antagonist, competitiv
Utilitatea este deci dată de clarificarea aceea ce vrei să fii sau simți că ești și realizarea din acel profil a muncii, a activităților, pentru eficacitate personal. Altfel, există riscul să nu fii tu însăți/însuți și să devii ineficient, altcineva.
Vom continua cu partea a cincea, o analiza comparativa, pentru a observa similitudini si diferente in utilizarea acestor modele comportamentale in functie de nevoile de dezvoltare dorite. Va urez o saptamana frumoasa!